Σχεδιάζοντας τον φωτισμό :: Concept και διαδικασία σχεδιασμού

Εχει παρέλθει προ πολλού η εποχή που ο τεχνητός φωτισμός χρησίμευε απλά για να μπορούμε να βλέπουμε μετά την Δύση του ήλιου.
Στην αρχή του αιώνα που διανύουμε ο τεχνητός φωτισμός -και ο σχεδιασμός του- είναι ταυτόχρονα τέχνη και επιστήμη.

ΤΟ CONCEPT
Ο σχεδιασμός του φωτισμού ενός οποιουδήποτε χώρου(εσωτερικού ή εξωτερικού), είναι μια δημιουργική διαδικασία εξεύρεσης φωτιστικών μεθόδων και λύσεων με στόχο την ασφαλή, παραγωγική και ευχάριστη χρήση και εικόνα αυτού του χώρου. Και απαιτεί ενδελεχή γνώση και εκμετάλλευση της σύγχρονης τεχνολογίας φωτισμού και της πληθώρας των διαθεσίμων προιόντων της. Και επειδή αυτά έχουν σχεδιασθεί για τον «άνθρωπο-παρατηρητή» απαιτεί περαιτέρω γνώση και του πως βλέπουμε και του πως αντιλαμβανόμαστε την πραγματικότητα….

Η ΣΚΟΠΙΑ
Η προσέγγιση στον σχεδιασμό του φωτισμού μπορεί να γίνει από δύο σκοπιές (αμφότερες εντελώς συμβατές) ανάλογα με το τι μας ενδιαφέρει :  α) από την σκοπία του φωτεινού περιβάλλοντος, οπου η έμφαση δίδεται στην οπτική εικόνα του χώρου, στην εμφάνιση,(πχ.ο φωτισμός μιας Reception ή ενός Lobby) και β) από την σκοπιά του οπτικού έργου, οπου η έμφαση δίδεται στην δραστηριότητα που ασκείται μέσα στον χώρο και στην οπτική επίδοση. ,(πχ.ο φωτισμός γραφείων με σχεδιαστήρια ή μιάς Αίθουσας συνεδρίων)

Ζητούμενο και στις 2 προσεγγίσεις είναι ο σωστός φωτισμός.

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΣΩΣΤΟΣ ΦΩΤΙΣΜΟΣ
Σε γενικές γραμμές μπορούμε να πούμε ότι «σωστός φωτισμός» σημαίνει να συνδυάσουμε τρία πράγματα:
α) οπτική άνεση δηλ. επάρκεια που επιτρέπει απρόσκοπτη λειτουργία της όρασης από κάθε άποψη σε συνθήκες νύκτας.
β) σωστή απόδοση του περιβάλλοντος δηλ. την εικόνα και “ατμόσφαιρα” που δημιουργείται από τον φωτισμό που δίνουν τα φωτιστικά και ο οποίος επηρεάζει το περιβάλλον
γ) αισθητική δηλ. διακοσμητική-αρμονική παρουσία των φωτιστικών

Τα α) και β) είναι συνάρτηση των τεχνικών χαρακτηριστικών (photometric data), των φωτιστικών που προορίζονται για ένα χώρο, σε συνδυασμό με τις διαστάσεις αυτού του χώρου, τους χρωματισμούς των τοίχων-οροφής- δαπέδου, της χρήσης αυτού του χώρου και των προδιαγραφών, (σε lux) που συνιστώνται από Διεθνείς Οργανισμούς (IES, CIE, DIN) Το γ) αφορά την εξωτερική εμφάνιση των φωτιστικών σωμάτων, το design, οπως έχει επικρατήσει να λέγεται.

Συνεπώς φωτιστικό σχήμα δεν είναι μόνο τα φωτιστικά σώματα.

Και σωστός φωτισμός στην τύχη ή με ερασιτεχνισμούς δεν μπορεί να γίνει!


Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΣΤΟΝ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ
Ο σχεδιασμός του φωτισμού είναι βασικά μια τεκμηριωμένη λήψη αποφάσεων
Χρειάζεται ενδελεχής φωτομετρική μελέτη από ειδικούς συμβούλους φωτισμού, που πρέπει να επικοινωνούν και να συνεργάζονται με τον Αρχιτέκτονα, τον Μηχανικό, τον Διακοσμητή και τους Χρήστες του χώρου, έτσι ώστε ο φωτισμός να «ενσωματωθεί» στον συνολικό σχεδιασμό του χώρου.
Σε γενικές γραμμές τα βήματα είναι :
Ορισμός του project, ανάλυση του χώρου, καθορισμός κριτηρίων-στόχων, σύγκριση εναλλακτικών λύσεων, πρόταση.
Πίνακες της Illuminating Engeneering Society και της Commission Internationale d’Eclairage με τους συνιστώμενους ανα δραστηριότητα φωτισμούς(lux), με συντελεστές στάθμισης, με απαιτούμενη ποιότητα φωτισμού, κλπ., δεδομένα από κατασκευαστές λαμπτήρων, φωτομετρικά δεδομένα από κατασκευαστές φωτιστικών κλπ. συνδυάζονται με τις παραμέτρους και τις ιδιαιτερότητες κάθε χώρου και μέσω computerized φωτομετρικών προγραμμάτων δίνουν σε κάθε περίπτωση την σωστή λύση.
Η μελέτη αυτή θα χρησιμεύσει αρχικά σαν πυξίδα στην σωστή επιλογή φωτιστικών και τελικά σαν επαλήθευση της τελικής επιλογής. Είναι καλόν δε να γίνεται αρκετά νωρίς και πάντως πριν τις ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις.
Τέλος ακολουθεί η εφαρμογή και η αξιολόγηση.

ΑΛΛΟ ΔΑΠΑΝΗ, ΑΛΛΟ ΚΟΣΤΟΣ
Αφιερωνουμε ξεχωριστό κομμάτι στο οικονομικό, επειδή το θέμα αυτό είναι συνήθως το πιο “αποφασιστικό”, αλλά και το πιο “παραπλανητικό”. για την τελική επιλογή. Και τούτο γιατι το κόστος ενός φωτιστικού δεν τελειώνει με τη δαπάνη αγοράς του. Εχει μέλλον... Τα φωτιστικά σαν ηλεκτρικές συσκευές απαιτούν εγκατάσταση, συντήρηση, καθαρισμούς, υφίστανται φθορές, χρειάζονται ανταλλακτικά, καταναλώνουν ρεύμα , εκλύουν θερμότητα και με δύο λόγια απαιτούν συνεχείς δαπάνες. Αυτό το κόστος είναι πολύ πιο σημαντικό απ΄τη δαπάνη αγοράς τους, και γρήγορα θα μας κάνει να μετανοιώσουμε για μια επιλογή που είχε σαν δέλεαρ την φθηνή τιμή. Για να μην αναφερθούμε στο ότι μια φθηνοαγορά μπορεί να καταλήξει σε τραγικό κόστος…πυρκαιά…ηλεκτροπληξία… κλπ κλπ.


Ο ΣΩΣΤΟΣ ΦΩΤΙΣΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΠΕΝΔΥΣΗ
Θάταν πλεονασμός να τονίσουμε δια μακρών την κεφαλαιώδη σημασία του σωστού φωτισμού. Σε Αμερική και Ευρώπη αναγνωρίζεται σαν ο σημαντικότερος, ίσως ο αποφασιστικότερος παράγων στην διαμόρφωση ενός χώρου.
Ο φωτισμός ιδίως ο επαγγελματικός- αντιμετωπίζεται οχι σαν ένα κονδύλι του κόστους πρώτης εγκατάστασης ή ανακαίνισης, αλλά σαν παραγωγική και κερδοφόρα επένδυση. Σαν εργαλείο του marketing…

Αν θα πρέπει να θυμώμαστε κάτι, είναι οτι ουδέτερη λύση δεν υπάρχει.

Το φως θα επηρεάσει ΑΝΑΠΟΦΕΥΚΤΑ το περιβάλλον. Είτε το θέλουμε, είτε όχι. Θετικά ή αρνητικά….

Είναι ο καταλύτης του χώρου. Προς το καλύτερο ή προς το χειρότερο…..

Και αξίζει τον κόπο να επιδιώξουμε το πρώτο…!




Χρήστης:
Κωδικός:
στην διεύθυνση e-lucehabitat.gr...
Οι εκθεσιακοί χώροι της εταιρίας μας ανακαινίσθηκαν ούτως ώστε να μπορείτε να γνωρίσετε καλύτερα τα προιόντα μας




Εισάγετε το e-mail σας για να εγγραφείτε δωρεάν στο newsletter της εταιρίας μας
 


2006-7 © Copyright Luc'arte. All rights reserved.